Subscribe to my RSS feed

12 Comments Offra yttrandefriheten eller moralen

Article written by the brilliant Ehsan on the 14 Maj 2010 in Samhälle

Det har varit ett ordentligt ståhej kring de senaste actionscenerna i Uppsala när Lars Vilks fysiskt angrepps av ett par unga muslimer. Mycket har sagt redan men all fokus har varit kring ytligheter. Kärnan av debatten, dvs. yttrandefriheten, har inte berörts. Snarare har den debatten återigen sopats under mattan. Men inte längre. Jag ämnar med detta inlägg ta en kritisk filosofisk granskning av de resonemang som den svenska versionen av yttrandefriheten verkar grunda sig på och sätta den i kontrast med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Yttrandefrihet! Vilket vackert begrepp! Det betyder väl att jag kan säga vad jag vill? Som din mamma! Eller? Är det verkligen rätt? Ett vanligt citat i sammanhanget är ”Jag avskyr din åsikt, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den”. Ett förvisso vackert citat men som många felaktigt tillskriver Voltaire. Citatet är från Evelyn Beatrice Hall, skrivet 128 år efter Voltaires död i hennes bok Voltaires vänner från 1906 (Källa: Paul F. Boller, Jr. & Johna George: They Never Said It: A Book of Fake Quotes, Misquotes, and Misleading Attributions, Oxford University Press, New York 1989, sid. 124-126. isbn=0-19-505541-1.).

En problematik som bör reflekteras över är relationen mellan yttrandefrihet, moral och mänskliga rättigheter. Om jag utövar en yttrandefrihet som inte regleras av moral är det en stor risk att jag kränker en annan människa. Det bryter mot första artikeln i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna:

Artikel 1

Alla människor äro födda fria och lika i värde och rättigheter. De äro utrustade med förnuft och samvete och böra handla gentemot varandra i en anda av broderskap.

Artikel 19 beskriver yttrandefriheten på följande sätt:

Artikel 19

Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.

Även om figurer som Vilks må använda artikel 19 som en täckmantel att fortsätta sina provokationer i yttrandefrihetens namn är det en direkt konflikt med artikel 1 som talar om att handla gentemot varandra i en broderlig anda. Att Vilks-sympatisörer väljer att prioritera individens yttrandefrihet över gemenskapens harmoni är ett egoistiskt symptom som markerar början på ett moraliskt förfall. När individen tillåts trampa på den broderliga andan som bör råda i ett samhälle uppstår konflikt. Med konflikten uppstår segregation när medborgare mer eller mindre tvingas ta parti för eller emot individen provokativa yttranden. Individen hamnar i centrum, debatten flödar och energin slösas på att motbevisa motståndslägret. Detta är scenariot som Vilks lyckats upprätta.

Att legitimera provokationer ála Vilks innebär att sakta men säkert kväva och utrota den broderliga andan i samhället. Det ger individen möjligheten att kränka andra och skapa en situation där hon hamnar i centrum. Därav menar jag att det markerar början på den moraliska korruptionen i samhället. Man tar helt enkelt inte hänsyn till sin medmänniska utan hävdar sin yttrandefrihet till kostnad av dennes psykiska lidande.

Vad är då moral? Moral kan grovt sammanfattas som en serie principer. En av dessa principer som majoriteten av människorna antagligen erkänner är vad Bibeln kallar ”den gyllene regeln”, dvs. behandla andra som du själv vill bli behandlad. Detta utgör kärnan i en hälsosam broderlig anda som bör härja i ett samhälle. När man då bortprioriterar denna grundprincip till förmån för individens obegränsade yttrandefrihet har man börjat forma ett egocentriskt samhälle som onekligen kommer sluta i destruktion. Man har sålt sin broder till priset av sin tunga.

Om man då granskar punkt 2 i artikel 29 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna kan man läsa följande:

Artikel 29

2. Vid utövandet av sina fri- och rättigheter må envar underkastas endast sådana inskränkningar, som blivit fastställda i lag i uteslutande syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras fri- och rättigheter samt för att tillgodose det demokratiska samhällets rättmätiga krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd.

Det innebär alltså att en individ kan få sina fri- och rättigheter begränsade av lagen i syftet att säkra andras fri- och rättigheter samt att upprätthålla det demokratiska samhällets krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd. Att den svenska lagstiftningen då brister i att fälla provokatörer som Vilks för att ha angripit den broderliga andan i samhället ter sig tämligen underligt. Lagen bör vara moralens, välfärdens och gemenskapens väktare, inte den individuella bråkstakens som missbrukar yttrandefriheten för att rida på en våg av medial turbulens. Att en provocerad ungdom som tappar fattningen och tar till fysiskt våld dras inför rätta medan en utbildad karl som utövar en medveten och utdragen psykisk misshandel får gå fri är skamligt. Att han dessutom beskyddas av lagens män med gemenskapens skattepengar för att få fortsätta sina attacker mot den broderliga andan är skandalöst.

Svenska folket måste ta ställning. Vill vi verkligen offra gemenskapen och moralen på yttrandefrihetens altare? Vi måste då ha i åtanke att det är en tidsfråga innan yttrandefriheten utnyttjas för att trampa på det som just vi håller kärt. Jag vill inte ge någon upprorsmakare idéer för tillfället så jag avstår från att nämna några förslag på ”konstverk” som säkerligen kommer förarga många.

Om valet faller på yttrandefriheten måste våra medieri sådana fall också vara konsekvent och inte välja att helgonförklara stollar som för deras politiska agenda medan de för en häxjakt mot resten. Att exempelvis applådera Vilks karikatyrer medan man buar åt Ahmadinejads ifrågasättande av förintelsen eller utställningen av karikatyrer om förintelsen i Teheran är ju höjden av dubbelmoral. Eller juste, moral var ju redan offrad för yttrandefriheten så det borde rättmätigt kallas för ren hyckleri istället.

Men dessa typer av högst aktuella frågeställningar och problematik diskuteras tyvärr inte. Och Vilks självutnämnda korståg för befrielsen av yttrandefriheten medför enbart att den konceptuella diskussionen hamnar i skymundan för all uppståndelse och ytlighet. Skall dilemmat med yttrandefriheten kontra moralen lösas måste det ske genom en grundläggande och filosofisk dialog. Allt annat är dömt att eskalera en redan spänd atmosfär. Men frågan är om vi är beredda att sätta oss ner tillsammans runt förhandlingsbordet? Jag hoppas det. För allas bästa.

Bloggar:
- NoorIslam.net: Vilks skulle ha korsfästs
- Regndroppe.me: Fant ta yttrandefriheten, om det innebär att kränka, förolämpa och förnedra!
- Seende.se: För Yttrande Frihetens Skull
- Radikalmuslim.se: Manifestation för yttrandefrihet
- – StillaNatt.se: Dagens
- Politik och mellanöstern: Lars Vilks är en terrorist
- MammaMarie.se: Lars Vilks
- Kebab med ris: Vilks får på käften

Media:
Aftonbladet, UNT, DN2, SvD, GP

12 Comments Subscribe to these comments.

14 maj 2010 1:54 pajam Website Reply

MashaAllah broder, sån detaljerad och fullkomlig artikel du verkar ha skrivit så här sent på natten. Jag skall definitivt läsa den men först måste jag gå och lägga mig och decka :D

Men jag lovar att läsa den imorgon och kommentera.

14 maj 2010 11:25 Mikael Website Reply

Salam Broder

En mycket bra artikel. Fint att du även visar på muslimernas moral genom att inte sätta dig i samma sandlåda som Vilks & CO och således ta till samma metodik för att kränka andra du också.

Fiamanillah

14 maj 2010 12:01 DZ Website Reply

En gedigen argumentation, Ehsan, och din moraliska upprördhet är lätt att förstå.

Men du missar en viktig detalj. Det var ingen som tvingades att lyssna på Vilks. Alla, som var där, hade full frihet att lämna lokalen. Syftet med föreläsningen hade klart angetts innan.

Som jag ser det har ”den kritiske” ett val att göra. Antingen håller man sig borta från sådana arrangemang, där man riskerar att bli kränkt eller också går man dit för att argumentera för sin sak. Att gå dit för att störa anförandet och därmed försvåra för någon att framföra sitt budskap kan aldrig vara annat än ett slag mot yttrandefriheten. Moralen är ju individuell, även om vi naturligtvis kan välja att ansluta oss till grupper med likartad syn på moralfrågor. Hur du ska göra när din moraluppfattning angrips är i sista hand ditt eget beslut. Det riktiga valet är att svara motståndaren och inför alla närvarande avslöja hans (eller hennes) fel.

Handlar man i namn av en grupp eller en rörelse tar man också på sig ett politiskt ansvar. Då bör man värdera hur ens agerande kommer att uppfattas. De som nu tvingade fram att föreläsningen ställdes in har inte agerat på något värdigt sätt utan uppträdde precis som den hoper exiliranier och ”vänster”-folk som slog ner talare och med talkörer lyckades hindra budskapet från manifestationen på AlQuds-dagen förra året att nå de som samlats för att höra på!

Vi måste undvika att bli som våra fiender!

14 maj 2010 12:08 Ehsan Website Reply

@DZ

Jag instämmer. Vilks arrangemang kunde bemötts på två sätt: antingen att orsakar tillräckligt med oljud och oreda för att ställa in arrangemanget, eller så låter man Vilks tala till punkt och sedan krossar honom intellektuellt.

Att ställa till med oreda leder enbart till en kortvarig effekt. I detta fall ställdes allt in men det kommer ju inte hindra Vilks från att fortsätta. Det sundare och mer varaktiga alternativet vore att exponera hålen i Vilks logik och på så vis avfärda hans trovärdighet i samfundet.

Det var av samma orsak som jag personligen valde dialog framför våld båda gångerna som jag själv träffade Vilks:
- Ett möte med Lars Vilks
- En resa med Lars Vilks

14 maj 2010 12:58 Said Website Reply

Jag instämmer med er ”DZ” och ”Ehsan” eftersom detta skulle yppa vilka gränser sätts för yttrandefrihet. Lars Vilks skulle inte för fem öre ha råg i ryggen att yttra sig om sionismen för då skulle hans popularitet sjunka prompt.

14 maj 2010 13:16 Lysande inlägg om yttrandefrihet | En blogg om Livet Website Reply

[...] lysande redogörelse i debatten kring Vilks har Ehsan gjort. Länkar den här, rekommenderar att ni går in och får lite saklig [...]

14 maj 2010 15:20 DZ Website Reply

Fantastiskt, Ehsan! Dina två möten med Vilks är underbara exempel på den övertygande tankens kraft. Det är EXAKT detta mötet på Uppsala Universitet borde ha resulterat i. Jag tror inte du lyckades överbevisa Vilks att han har fel, men det är bra att få motståndaren att fundera. Inför en fullsatt föreläsningssal kan man få ett helt auditorium att reflektera. Faktiskt är det väl det som var syftet med arrangemanget, annars begriper inte jag vad universitetet ska ha med det att göra!

14 maj 2010 17:25 Haydar Website Reply

Verkligen underbart broder, hur du bemöter ämnet
med sådant moral och elegans.

15 maj 2010 13:50 Syster Severus Website Reply

Fullkomligt klockrent, både logiskt och retoriskt.
Mitt eget sätt att beskriva dessa känslor som jag delar med dig, är inte lika välformulerat.
Tummen upp för din klokhet!

16 maj 2010 12:57 Peter Website Reply

”De äro utrustade med förnuft och samvete och böra handla gentemot varandra i en anda av broderskap.”

Ja de _bör_ handla så. Det finns inget krav på det.

”När individen tillåts trampa på den broderliga andan som bör råda i ett samhälle uppstår konflikt.”

Du är arrogant. Du tror att ”den broderliga andan” är det som gör muslimer glada och nöjda. Som ateist och förespråkare för ett öppet demokratiskt samhället med stark rätt till yttrandefrihet kränker du mina värderingar när du vill inskränka den.

”Det innebär alltså att en individ kan få sina fri- och rättigheter begränsade av lagen i syftet att säkra andras fri- och rättigheter”

Exakt. Muslimer känner att de får sina fri- och rättigheter kränkta, men det är för att vi skall kunna garantera alla i Sverige deras fri- och rättigheter. Som rätten till yttrandefrihet.

”Vill vi verkligen offra gemenskapen och moralen på yttrandefrihetens altare?”

Hur får vi gemenskap genom att skapa privilegierade grupper, immuna mot kritik? Det är lätt att stå och säga så stort att vi skall inskränka rättigheter när det gäller _andras_ rättigheter. Och endast rättigheter man själv inte utnyttjar eller tycker om.

”Att Vilks-sympatisörer väljer att prioritera individens yttrandefrihet över gemenskapens harmoni”

Du inser att ungefär samma argument används av dem som är för förbud av slöja? Individen isolerar sig och ställer sig utanför samhällets gemenskap. Jag skulle glatt kunna stå och säga att vi skall förbjuda slöja för att öka gemenskapen i samhället eftersom jag själv inte bryr mig om den rättigheten. Men när det gäller någon rättighet du värderar och tycker är viktig är det inte lika roligt eller hur?

”Men frågan är om vi är beredda att sätta oss ner tillsammans runt förhandlingsbordet?”

Okej, låt oss diskutera. Jag säger: Vi skall förbjuda slöja. Du säger: Vi skall inte förbjuda slöja. Kompromiss? Nej tänkte väl inte det heller.

*Vill bara tillägga att jag inte har något problem eller önskan att förbjuda slöja.

19 maj 2010 12:52 lindelof.nu » Blog Archive » Hundslagsmålet del II Website Reply

[...] politiskt/moraliskt försvarbart? Den frågan är ur ett medborgarperspektiv helt nödvändig. Bloggaren Ehsan utvecklar det här på ett intressant [...]

Leave a Comment!

Name
Email
URL
Twitter
Message
 
http://www.ehsan.me
http://www.ehsan.me/wp-content/themes/hashone