Subscribe to my RSS feed

46 Comments al-Quds dagen orsakar polarisering i den religiösa debatten

Article written by the brilliant Ehsan on the 28 Sep 2009 in Iran

I ett blogg inlägg tar DVV upp en tämligen intressant fråga som fått mig att fundera senaste tiden.

Årets al-Quds dag skapade tumult på Sergels Torg i Stockholm, trots att demonstrationen glidit förbi relativt obemärkt dom gångna åren. Det sägs att all media uppmärksamhet är positiv men jag undrar om så verkligen är fallet denna gång. Årets al-Quds dag har nämligen inte belyst Palestina frågan och de förtrycktas tillstånd världen över utan snarare förvridits till en debatt om islamism, khomeinism och Irans framtid.

Den religiösa debatten har polariserats till två läger där man kategoriserar unika människor efter etiketten khomeinist eller demokrat (läs sekularist). Och vad är då Khomeinism? Det är den ny formen av radikal islamism som strömmar från ”det onda” iran. Bin Laden har blivit gamla nyheter, talibanismen är ett minne blott och nu vänder median uppmärksamheten mot Iran, sammanträffande nog i samband med den misslyckade gröna revolutionen i Iran. Det verkar som om man aktiv jobbar för att sikta på Iran som nästa måltavla i kriget mot terrorism. I och med khomeinismen försöker man då ragga allierade och vinna publik opinion för att kriget skall få allmän och internationell acceptans (till skillnad från Irak kriget).

Two-FaceRent konkret innebär detta i Sverige att man för fram frontfigurer, aktivister och talare för khomeinismen som inte har rent mjöl i påsen. På så sätt kan man försöka krossa khomeinismen genom att förkasta frontfigurerna som från första början inte varit lämpliga auktoriteter inom området!
Samtidigt placerar man den radikala motsatsen på andra sidan. En ren Two-Face historia alltså. Två sidor av samma mynt vars åsikter går helt isär men vars metoder, tekniker och törst efter uppmärksamhet är slående lika.

Den nuvarande situationen inom den svenska debatten påminner farligt mycket om 11 september händelserna i USA. I den utnämnde Bin Laden å ena sidan ett heligt krig mot USA och Bush å andra sidan utnämnde ett krig mot ondskans krafter (ála terrorism). Refränger var: ”Antingen är ni med oss eller emot oss.”
Och allmänheten lämnades i förvillelse vilket av de två som var mindre ont att ansluta sig till.

Idag uppstår scenariot på nytt och al-Quds dagen manifesterade denna polarisering i klarspråk. På ena sidan har islamister, konspiratörer och högerextrema krafter hopats samman med ”normala” muslimer”. På andra sidan har sionister, MKO anhängare, rojalister, vänsterpartister och Mousavi aktivister hopats samman med ”normala” exiliranier och fredsvänner.

Det pågår inte heller någon djupare diskussion utan det handlar om fysisk, verbal och intellektuell pajkastning som stärker polariseringen i den religiösa debatten, splittrar upp vårt redan segmenterade samhälle och orsakar aggression och negativa känslor hos alla. Det är som dukat för ett nytt krig.

Vart ska muslimen ta vägen i det här kaoset? När han vänder sig till höger ser han självutnämnda khomeinister som inte egentligen förstått sig på eller förespråkar khomeinism, det handlar snarare om individualism och att ha hittat en nisch i politiken där man kan få upp ett namn och rykte. När vänder sig åt vänster ser han så kallade liberala frihetskämpar som inte begriper vad frihetens principer går ut på utan snarare utnyttjar frihetens namn för att bli en frontfigur och få uppmärksamhet.
Under ena kategorin ser han anhängare som han inte egentligen känner någon association till. Under andra kategorin ser han anhängare som visserligen aggressivt ropar och buar åt honom men som han inte egentligen upplever är hans fiender.

Det känns som Imam Khomeini och al-Quds dagen blivit kapade och utnyttjade för ett annat syfte, ett syfte som jag inte säker på om jag kan hålla med om. Om denna polarisering eskalerar till nästa års al-Quds kanske det vore en bättre idé att stanna hemma i soffan och skriva ett blogg inlägg om Palestina och al-Quds snarare än att slungas in i ett pågående maktkrig och tvingas ta ställning mellan två partier så valet blir ”the lesser of two evils”, fastän båda inte är rättfärdiga från första början. Vi får se vad som händer tills dess. Men vad gäller riksdagsvalet i Sverige har jag i och med den misslyckade gröna revolutionen i Iran och nu senast i och med hyckleriet kring al-Quds dagen, Gaza och Palestina beslutat mig för att bojkotta valet genom att rösta blankt. Eventuellt röstar jag på Piratpartiet om dom håller sig till piratfrågorna i och med att dessa är de viktigaste frågorna som förhindrar eller underlättar ett Orwellianskt avlyssningssamhälle.

Ping: DN, GP, DN, SvD, SvD

46 Comments Subscribe to these comments.

28 september 2009 20:02 HG Website Reply

Tack broder Ehsan för detta inlägg. Jag började nästan bli mörkrädd när jag såg hur många ”normala muslimer” i vått och torrt försvarar vissa uttalanden från självutnämnda representanter. Ett tag misstänkte jag att jag själv förvillat mig och inte såg saker och ting i klarsyn. Ditt inlägg ovan ger mg en viss lugn i det att jag delvis får bekräftat att det finns andra muslimer som tänker till och inte jublar bara för någon nämner Ayatullah Khumayni, utan faktiskt försöker studera efter vad personen i fråga kan ha haft för avsikter.

Det som skrämmer mig än mer dock är när al-Quds demonstrationen helt har börjat handla om en person, och den personen inte ens är Ayatullah Khumayni! Än mer skrämmande är det att personer/grupper vars åsikter/hållningar går stick o stäv med Islams rena läror bjuds in till al-Quds för att stå sida vid sida med muslimer! Men mest skrämmande måste det ändå vara hur vissa muslimer försvarar en sådan hållning.

28 september 2009 22:54 Feras Website Reply

Klockren analys Ehsan!

Gillade speciellt jämförelsen med 11:e september och Bin Ladin gänget. Tyvärr anammar vissa detta eftersom de ser det som en röst ut i samhället och inte reflekterar mer än så.

Tyvärr är det inte första gången sionisterna jobbar med att förflytta fokus, de gör det på många olika sätt och detta är bara en av deras metoder.

29 september 2009 0:41 Mohamed Omar Website Reply

Ehsan,

Om du har funderingar kring Qudsdagen i Stockholm så är du välkommen att höra av dig till mig. Jag lyssnar gärna. Jag kan även reda ut vissa missförstånd som smugit sig in i ditt inlägg.

29 september 2009 1:16 Ehsan Website Reply

Herr Omar, jag känner att jag redan skrivit ner kärnan av mina funderingar i detta inlägg. Troligtvis kommer det mer inom en snar framtid men jag upplever inte att det finns något som behöver tas privat. Anser du att min analys är felaktig får du mer än gärna peka ut felen och missförstånden här så andra också kan dra lärdom. Jag tror mycket på transparens då jag inte har något att dölja. Således skulle jag föredra en öppen diskussion som alla kan ta del av och kommentera. :)

29 september 2009 1:38 Mohamed Omar Website Reply

För det första, inga ”högerextremister” har bjudits in till demonstrationen. Alla var välkomna som stöder demons paroller.

För det andra så var det motdemonstranternas fel att fokus förflyttades från Palestinafrågan till iransk inrikespolitik. Vi hade ingen aning om att de skulle vara där.

Jag tycker att du borde kontakta mig om du undrar över något. Det har florerat en hel del rykten på nätet. Ni som är mina bröder i islam borde gå till mig först och fråga i stället för att spekulera.

Om jag läste något om dig på nätet som jag tyckte var konstigt skulle jag kontakta dig först och fråga vad du menade, om det stämde etc.

Håller inte med om att ”khomeinismen” är ny, det har varit en symbol för det onda islam i trettio år nu. Medierna använder ord som ”högerextrem”, ”konspirationsteorietiker” etc. Vi bör inte göra det, vi bör inte köpa deras verklighetsbeskrivning, våra begrepp bör vara baserade på islam.

29 september 2009 9:11 al-Khafagi Website Reply

Sallam

Det här var oförväntat, Men en riktig tankeställare är det !

Jag har alltid tyckt att Nima(åsnaledare) samt Broder Omar har gått ner till en personlig nivå. Det har sina nackdelar samt fördelar.

Personligen tycker jag att det som hände i Al-Quds Dagen kommer att aktivera sovande muslimer, Den uppfattning som muslimer har fått är att deras motdemostranter var emot islam samt araber och inte emot islamiska regimen i Iran.

29 september 2009 9:22 fahad Website Reply

vilken khominism? kan du förklara vilken är median som gav en bild för demonstrationen som khominism?? vad då islamister och högerexstrimister hoppade samman? vad grundar dina klandringar på?
må Gud skänka dig insikt så att du inte klandrar dina bröder. vill du inte försvara demonstrationen mot prosionistiska rykten. lämna den i fred, sprid inte sionisternas rykte om demonstrationen.
detta är bara ett tips broder

29 september 2009 9:23 Mohamed Omar Website Reply

Assalam alaikum

Alla analyser som kan förbättra vår förståelse är välkomna. Men vi får inte glömma att Qudsdagen bara en del av kampen mot Israel och sionismen. Denna kamp måste fortsätta varje dag och varje andetag. Om vi upplever att något är fel bör vi försöka rätta till det, ge varandra goda råd, och göra det bättre nästa gång. Vi har nu ett år på oss att arbeta för islam och muslimer och mot Israel och sionism. Ett år som vi kan göra bättre än det förra inshallah.

29 september 2009 10:31 Ehsan Website Reply

@Mohamed Omar: Hur kommer det sig att grupper anslöt sig till demonstrationen som sedan länge inte endast hållit sig passiva till al-Quds men även fientliga till muslimer? Hur kommer det sig att det överhuvudtaget fanns motdemonstranter i Stockholm? Varför fanns inte dessa i Malmö, eller förra året i Stockholm?
Rök uppstår ju ur eld, vart brinner det någonstans i detta scenario? Var klämmer skon egentligen och varför?

Med all respekt herr Omar men när valde du att rådfråga dina bröder inom islam innan du gjorde ett offentligt uttalande eller ett politiskt drag? Jag beundrar dina litterära och kulturella insatser. Det var med stor sorg i bröstet och en brinnande penna som jag skrev detta inlägg; egentligen ett inlägg av omsorg, inte klander och utan några nämnda namn. I och med att situationen gått så långt och fått så pass mycket uppmärksamhet är det för sent att ge privata råd. Min kalkyl nådde resultatet att det enda rätta att göra var att skriva ner min analys så den Islamiska Revolutionens opponenter imorgon inte säger att ingen muslim tog avstånd från felaktigheterna som skedde under al-Quds dagen. Idag klandras många för att vara sympatisörer av något som, enligt min förståelse, inte är i enlighet med Imam Khomeinis ideal.

Imam Khomeini var en revolutionär ja, men han förde en talan som fick folket att följa honom, inte motsäga sig honom. Han introducerade inte radikala metoder och idéer som stötte bort massorna. Men det är precis vad som sker i Sverige idag. Årets al-Qudsdag belyste varken Palestina frågan eller förtryckta muslimer världen över, det blev snarare svensk och iransk intern politik. Varför? Dessa frågor måste besvaras och förbättras. Jag är säker på att du håller med mig om detta!

29 september 2009 10:32 Ehsan Website Reply

@fahad: Vad Khomeinism är kommer ett senare inlägg om. al-Quds dagen har kommit att gestaltas bland bloggar och media som en dag då Imam Khomeini sympatisörer och Iran anhängare propagerar för frågor som främjar iransk politik. Detta är ju knappast vad al-Quds dagen är, men vilka strategiska misstag har al-Qudskomittén gjort för att allmänheten ska missuppfatta budskapet så grovt? Har du funderat på det?

Islamister och högerextremister demonstrerade sida vid sida i år, ett nytt fenomen som såvitt jag vet aldrig tidigare skett i al-quds historia. Högerextrema som för en invandrarfientlig politik. Om de fick makten skulle de onekeligen tillämpa lagar som går direkt emot Islam och muslimer. Ett lite extremt exempel men det påminner farligt mycket om de muslimer som en gång i tiden samarbetade med högerextrema krafter i Nazityskland för utplånandet av ”sionister” (läs judar).

Du måste förstå att det finns en markant skillnad mellan klander och kritik. Görs något offentligt måste den ansvarige vara redo för ris och ros. Jag har varken klandrat eller nämnt några bröders namn, att du tar åt dig är besynnerligt. Känner man sig träffad av kritik ska man ta sig åt den och reflektera över den, inte inta en försvarsposition och förkasta den som klander. Sånt separerar och splittrar snarare än förenar vår redan sargade nation. Ingen står över kritik. Min kritik av årets demonstration har varit just pga. att den istället för att bekämpa sionismen främjat den. Folk fördes inte närmare en korrekt förståelse av Palestina frågan, de stöttes bort från den. Hela media uppmärksamheten kretsade kring ett fåtal individer, inte kring Palestina frågan eller de förtrycktas tillstånd världen över. Detta är något du bör vara upprörd över och reflektera kring tycker jag. Detta är vad som hindrat mig från sömn i flera dagar nu och drivit mig att skriva detta blogg inlägg. Synd att du inte upplevt det.

Må Gud hjälpa och skänka oss alla insikt inshaAllah! Utan Honom vandrar vi alla vilse i mörkret!

29 september 2009 10:44 Mohamed Omar Website Reply

Ehsan,

I år förekom det motdemonstrationer mot Qudsdagen från exiliranier både i London och i Berlin. Jag tycker fortfarande att du ska mejla mig. Det finns en del jag vill säga som är olämpligt för oinvigda.

Dessutom, jag brukar faktiskt konsultera mina vänner när jag gör saker och ting. Jag försöker se till att det jag gör är förankrat i vår muslimska krets. Men jag kan alltid bli bättre på det inshallah.

29 september 2009 10:46 Mohamed Omar Website Reply

Det fanns lika många personer med vänsterbakgrund som ”högerextrema” som demonstrerade på vår sida. Medierna väljer självklart bara att tala om de 3 st ”högerextrema” som var där eftersom de så gärna vill skapa ett ”islamofasctiskt” spöke.

29 september 2009 10:53 Mohamed Omar Website Reply

Vi har gjort en lång lista på misstag som begicks och hur vi ska förbättra oss. Vi ska ha möte idag, både jag, personer från moskén, och polisen. Mycket kunde göras bättre.

Imam Khomeini (ra) var en god och helig människa, men i västerländska medier porträtteras han som en demon. Gör det honom till en demon? En judisk tidning påstod på 80-talet att Khomeini hade ”bygg gaskamrar för att utrota judar”! Jag tycker vi muslimer ska anstränga oss att se varandra med egna ögon, inte med mediernas ögon.

”Imam Khomeini var en revolutionär ja, men han förde en talan som fick folket att följa honom, inte motsäga sig honom. Han introducerade inte radikala metoder och idéer som stötte bort massorna.”

Ja, men ändå blev han hatad av islams fiender, liksom profeterna före honom.

Jag tror inte att vi har stött bort massorna, om du tänker på muslimer, utan bara mediaeliten som ändå är fiender till islam oavsett vad vi gör. Vi har också vunnit oerhört mycket stöd och sympati vilket jag kunde berätta för dig om du hade hört av dig.

29 september 2009 10:56 Ehsan Website Reply

@Mohamed Omar: Visst, inga problem. Jag kan höra av mig lite senare ikväll när jag har fria händer.

29 september 2009 18:34 fahad Website Reply

Ehsan skrev:
”@fahad: Vad Khomeinism är kommer ett senare inlägg om. al-Quds dagen har kommit att gestaltas bland bloggar och media som en dag då Imam Khomeini sympatisörer och Iran anhängare propagerar för frågor som främjar iransk politik. Detta är ju knappast vad al-Quds dagen är, men vilka strategiska misstag har al-Qudskomittén gjort för att allmänheten ska missuppfatta budskapet så grovt? Har du funderat på det?”

detta är vad sionismen lyckats få dig och tro och detta har du fått från deras bloggar inte från ”media” det enda som kopplade demonstrationen till imam khomeini och Ahmedinejad på en riktig tidning är SVD:s ledarskribent antiislamiska hycklaren per gudmunson. vilket själv motsa svd:s nättidning

”Islamister och högerextremister demonstrerade sida vid sida i år, ett nytt fenomen som såvitt jag vet aldrig tidigare skett i al-quds historia. Högerextrema som för en invandrarfientlig politik. Om de fick makten skulle de onekeligen tillämpa lagar som går direkt emot Islam och muslimer. Ett lite extremt exempel men det påminner farligt mycket om de muslimer som en gång i tiden samarbetade med högerextrema krafter i Nazityskland för utplånat av ”sionister” (läs judar).”

och det är din och min uppgift att försvara de som försöker koppla oss till nazizter. inte tvärttom. några ursprungliga svenskar kom till demonstrationen, de var färlösa, varför skall du ge dessa samma färg som islamofober vill ge?

deltog inte nazisterna också i malmö demonstrationen tillsammans med Palestina grupperna?
” Jag har varken klandrat eller nämnt några bröders namn, att du tar åt dig är besynnerligt. Känner man sig träffad av kritik ska man ta sig åt den och reflektera över den, inte inta en försvarsposition och förkasta den som klander. ”

känner mig inte träffat, känner hela demonstrationen är träffad av en broder, som citerar jinge och liknande bloggar.
känns sorgligt att man skall försvara demonstrationen mot sionister och manipulerade bröder.

”Sånt separerar och splittrar snarare än förenar vår redan sargade nation.”
Du måste därför vara försiktig bror, det skapas mest splittring när du anklagar dina bröder för att de skall ha slagit sig samman med nazister.
”Ingen står över kritik. Min kritik av årets demonstration har varit just pga. att den istället för att bekämpa sionismen främjat den. ”
sionister använder varje tillfälle för att tjäna sina syften, istället för att se till och besvara de prosionistiska bloggarna, så sprider du deras anklagelser.

”Folk fördes inte närmare en korrekt förståelse av Palestina frågan, de stöttes bort från den. Hela media uppmärksamheten kretsade kring ett fåtal individer, inte kring Palestina frågan eller de förtrycktas tillstånd världen över. ”
läs median så får du se. har du tex. läst DN?21 sep?

29 september 2009 18:43 Feras Website Reply

Tycker det är ytterst konstigt att tar åt sig så personligt av detta. Är det någon här som tvivlar på att br. Ehsan verkligen bryr sig om sina syskon och muslimernas situation i Sverige?

Om man läser vissa av kommentarerna verkar det som att Ehsan slagit sig samman med Islams fiender, wa naudhobillah. Inte ens han själv använde den termen för att beskriva al-Quds demonstrationen. Det är den uppfattningen jag får när jag läser mellan raderna på vissa kommentarer.

29 september 2009 19:03 Haydar Website Reply

Subhallah!

Broder Fahad dina förtal mot dina bröder är grova att du anklagar de för manipulerade visar verkligen att du borde ta det lungt när du skriver dina kommenterar.

En shia’at Ali anklagar inte direkt, de inte Profetens(S) sunnah min kära broder.

Reflektera över dina svar och kom ihåg att man står till svars för varje ord man uttalar.

wa Sallam

29 september 2009 21:01 al-khafagi Website Reply

Sallam

Jag personligen håller med broder Ehsan när det gäller att aliera sig med högerextremister för att demo ska se mer svensk ut så är det absurt.

Broder Haydar peka inte finger mot någon och skapa inte konflikt utav missförstånd av två individer, du känner inte Fahad och vem är du som ska läxa upp haji Fahad. Haji Fahad är mäktigare än att du trycker ner på honom. snälla reflektera över din inlägg.

Jag känner både Hajji Fahad och Haji Ehsan och jag vet att det här kommer gå i land, Det är missförstånd som behöver tid. Jag förstår Hajji Fahad som fick ta så mycket skit av exil iranier(in3al abohom) och kan lätt uppfatta det här som att hans broder sviker honom eller försöker klandra honom. Ni måste förstå Haji Fahad, Han fick höra folk skrika hållkäften när man läste koran då man själv kan inte vara mer än lugn under koran citering, det är fängslande inre vrede. eller att kvinnor tog av sig byxor när dem läste koran eller att hundratals personer hoppade på shia-samfundet ordförande. Så haydar kom inte och peka finger till någon.

Hajji Ehsan kul att du ändå kunde tänka när alla var i chock tillstånd, väldigt bra analys.

29 september 2009 21:12 Mohamed Omar Website Reply

Det har aldrig existerat någon allians med ”högerextremister” förutom i vissa anti-islamiska bloggares livliga fantasi. Det var en öppen demonstration. Alla kunde delta oavsett partifärg så länge de kom i egenskap av privatpersoner och underordnade sig demonstrationsledningens direktiv. Det kom lika många svenskar med vänsterbakgrund som s.k. ”högerextremister”. De flesta inom den nationella rörelsen tog avstånd från Qudsdemonstrationen.

Qudskommittén bestod uteslutande av muslimer och har aldrig haft något samarbete med någon annan organisation, varken från höger eller vänster, än mindre några extremister.

29 september 2009 21:17 Mohamed Omar Website Reply

Vi har haft möte idag och jag är säker på att nästa års demonstration kommer att gå mycket bättre. Vi bör alla hjälpas åt att planera och bidra med tid och kraft för att den ska lyckas inshallah.

29 september 2009 21:23 Mohamed Omar Website Reply

Ehsan, jag vill återigen understryka att jag försöker så gott jag kan att förankra det jag gör hos mina muslimska vänner i Uppsala-Stockholm. Stundtals tar dock känslor etc överhanden. Men jag arbetar på det. Jag skulle gärna rådgöra med dig och lyssnar mer än gärna på dina åsikter, men du har varit helt och hållet onåbar. Före Qudsdagen försökte jag få kontakt med dig, förgäves. Jag tänker på dig ofta och respekterar dig mycket trots att du är yngre, jag uppskattar dina föreläsningar och talar gott om dig med mina muslimska vänner. Jag skulle verkligen uppskatta om vi kunde få bättre kontakt och jag kunde förklara mina avsikter för dig och lyssna till dina råd och synpunkter. Men som sagt, du har varit i stort sett onåbar vilket gemensamma vänner förklarat med att du är en oerhört upptagen person.

29 september 2009 21:37 RadikalMuslim.se » Tål vi kritik? Website Reply

[...] skriver Ehsan väldigt vackert i en underbar analys om hur det finns tendenser från fiendens sida försöker göra en “post 11:e september” [...]

29 september 2009 22:06 jarar Website Reply

Bismihi Ta’ala
I Herrens Namn,

Mina syskon,
Assalomo aleykom wr wb

Först, med ödmjukhet och respekt vill jag sända en hälsning till vår stora ledare Imam Rahel(A),
må Gud förlåta mig och mina syskon ifall vi själva har varit delaktiga i att smutsa ner ditt vackra namn.
Assalamu ‘alajna wa ‘ala ‘ibadillahis salihin
Assalamo aleyka ya Rohallah!

Sheikh Hamza, sa en väldigt fin sak när han var här i Sverige, han talade till mig om hur det iranska valet var en stor prövning från Allah swt, för sannerligen har det aldrig varit så mkt förvirring kring ett val som denna gång. Han berättade att även bland de ”lärda” var det förvirring.
Kandidaterna gick inte ut i början att propagera mot islam, utan de gick ut som om de vore bland de troende.

Jag vill koppla detta till Al-Qodsdemonstrationen.
Tro inte att detta var en demonstration där vi stod alla muslimer enade mot vår fiende. Jag vill poängtera en väldigt viktig sak nu.
När dessa förhållanden uppstår kommer Allah swt pröva oss, och ett prov är inte ett prov om man från början vet hur det kommer sluta.

I dessa förhållanden prövas vi ALLA, på individnivå, om man inte är tillräckligt stark kommer dessa förhållanden öppna dörrarna för vilseledning. Det kommer finnas bröder bland oss, som kommer till det yttre se ut att tala för det som ser ut att vara sanning, men i själva verket kommer de bidra till mer splittring och mer vilseledning. Vi kommer bli bortförda från vår sanna agenda, vårt sanna mål och bli tvungen att lägga fokus på något annat.
Folk kommer falla för detta och själva bidra till vilseledningen.
Folk kommer göra dhikr av en satanisk person (Nima), istället för att göra dihkr-Allah.

Min varning till alla mina syskon är att se upp, inte bara för de uppenbara fienderna, utan även de bland oss som faller i vilseledningensmörker.

Och till mig själv, och till mina syskon säger jag, att vi med ödmjukhet ska ta emot denna kritik.
För sannerligen ligger det av någon vikt i en troende brors ord när han ger dig kritik. Han är din bror i tron som vill ditt bästa, inshAllah

Jag vill avsluta med en hadith från Ahlulbayt(AS), Imamen(AS) säger: ”Alla (människor) döljer det Farao avslöjade”. Vad avslöjande Farao?, Jo ”Ana rabbokomol a’la”, ”jag är den största Herren”.
Låt oss inte lyfta någon till den position de inte innehar, för sannerligen har vi lättare att falla för denna frestelse annars.

Må Allah swt skydda oss från alla våra fiender
Må Allah swt skydda oss från förvirringens mörker
Må Allah swt påskynda den Väntade(AJ) så förtrycket kan ersättas mot rättvisa.

wa aleykom salaam wr wb

er bror
jaraar

29 september 2009 23:24 Mona Sahlin Website Reply

blattar! go home!

29 september 2009 23:39 Ehsan Website Reply

@fahad:

Vad är syftet med al-Quds demonstrationen? Vad är syftet med al-Quds dagen över huvud taget? Vilken bakomliggande tanke tror du Imam Khomeini hade när han utnämnde al-Quds dagen?

Anser du att detta syfte har uppnåts i år? Tycker du att al-Quds demonstrationen varit lyckad och helt i enlighet med vad Imam Khomeini tänkte?

Jag frågar dig eftersom du självmant tar åt dig och försvarar dig själv utan att jag någonstans varken nämnt namn eller al-Quds komitteen.

Högerextremister deltog inte i Malmö demonstrationen, inte heller några andra radikala inriktningar. Malmö demonstrationen möttes positivt av allmänheten och flertalet hoppade på tåget, inklusive en exiliranier. Bloggosfären och mediavärlden reagerade inte så fruktansvärt som mot Stockholms demonstrationen. Hur kommer det sig att Malmö demonstrationen blev lyckad och Stockholms demonstrationen inte blev det? Uppenbarligen måste tillvägagångssätten ha varit olika. Var inte al-Qudskommitten medveten om den negativa responsen från allmänheten som utannonserats i bloggosfären veckor innan al-Quds dagen? Planerades en strategi för att undvika en konfrontation?

Min analys är baserat på utfallet, med facit i hand, att demonstrationen inte var lyckad och att lärdomar måste dras inför nästa år. Vad som skett bakom kulisserna är al-Quds komitten mer medvetna om. Men om de vägrar ta till sig kritik och istället vänder det till något personligt vendetta har ju något allvarligt gått på tok.

Om man arrangerar ett evenemang som misslyckas, budskapet missuppfattas, dåliga recensioner ges, kritik läggs fram och massorna stöts bort så tar man till sig kritiken och reflekterar över vad som har gått snett. Om man istället viftar bort allt detta som sionistiska konspirationer och manipulationer tyder detta mer på en svag personlighet snarare än ett lyckat evenemang.

En sidnot: det finns en tag som kallas blockquote. Den används så här (utan mellanrum):
< blockquote >Citat/Text här< /blockquote >

Använd den så blir din text mer strukturerad och läsvänlig när du citerar. :)

29 september 2009 23:40 Ehsan Website Reply

@al-khafagi:

Jag förstår att du har ett personligt band med både mig och Fahad, således blir du upprörd av tillrättavisningar från höger och vänster. Men al-Quds är något större än mig, Fahad och t.o.m Imam Khomeini. Inte al-Quds som stad eller moské, utan som symbolen för rättvisa och kampen för frihet, något som Imam Khomeini offrade sitt liv för.

Att kritik framförs och diskuteras kan göras till en god sak. Det ska inte göras till något personligt. Som du själv läst i min analys har jag inte ens nämnt al-Quds kommittén som arrangerat demonstrationen utan jag har velat hålla debatten saklig och konstruktiv. Trist att den förvrängts till återigen pajkastning (inte bokstavligt, det är en metafor).

Jag förstår att många känslor rördes upp under demonstrationen, att Koranen och de troende fick en vanhedrande bemötande, men det ska inte leda oss att tappa kontrollen. Imam Hossein(A) under Karbala försökte tala med Yazids armé tiotals gånger och fick som svar busvisslingar, klappningar och skrik varje gång. Men det ledde inte till att han fick raseriutbrott, tappade kontrollen och ursäktade sin ilska pga. motståndaren. Likaså när Profeten(S) läste Koran brukade förnekarna stoppa fingrarna i öronen och försöka överrösta den. Flippade Profeten(S) över eller behöll han lugnet?

Att förbanna exiliraniers fäder tycker jag var helt onödigt. En Hadith Qudsi säger att den som förbannar Min skapelse den förbannelsen kommer en dag återvända på personen själv. Det kan hända att dessa exiliranier en dag finner vägen tillbaka till Islam. Jag kan personligen relatera till flertalet instanser där ickereligiösa iranier en gång i tiden förbannat Imam Khomeini framför mig men som idag är hans beundrare och gör Taqlid av Imam Khamenei!! Dessutom, vad har deras fäder gjort för ont? Du vet väl själv hur starkt Imam Ali(A) varnade sina följeslagare vid Siffin kriget från att inte svära och förbanna fienden. Och den fienden var Muawiyah och hans följeslagare!

Om vi inte är starka att bemöta motstånd bör vi inte försätta oss i en sådan situation utan istället reformera oss själva först. Jag tycker inte ens eget dåliga uppförande kan rättfärdigas för att andra uppför sig dåligt. Blod kan inte tvättas bort med blod, utan endast med vatten, inte sant? :)

29 september 2009 23:41 Ehsan Website Reply

@Mona Sahlin:

Sluta bomba och ockupera våra länder och återlämna alla naturtillgågnar och resurser som stulits och tillskanskats genom seklen så åker vi mer än gärna hem. :)

29 september 2009 23:42 fahad Website Reply

Till bror Feras :)
Det var länge sedan :) man saknar dig faktiskt
”Tycker det är ytterst konstigt att tar åt sig så personligt av detta. Är det någon här som tvivlar på att br. Ehsan verkligen bryr sig om sina syskon och muslimernas situation i Sverige?”

jag är säker att bror Ehsan är rädd om muslimernas intresse, men varför denna plötsliga kritik mot demonstrationen?? det är det som jag ber broder att tänka över.

”Om man läser vissa av kommentarerna verkar det som att Ehsan slagit sig samman med Islams fiender, wa naudhobillah. Inte ens han själv använde den termen för att beskriva al-Quds demonstrationen. Det är den uppfattningen jag får när jag läser mellan raderna på vissa kommentarer.”
älskade bror om du menar mina kommentarer, så lovar jag dig att jag varken tagit det personligt eller att Ehsan slår sig samman med islamsfiender. utan det han gör tjänar sionisterna på. däremot har han explicit anklagat demonstrationen för detta.

29 september 2009 23:46 fahad Website Reply

till bror Haidar:

”Broder Fahad dina förtal mot dina bröder är grova att du anklagar de för manipulerade visar verkligen att du borde ta det lungt när du skriver dina kommenterar.

En shia’at Ali anklagar inte direkt, de inte Profetens(S) sunnah min kära broder.

Reflektera över dina svar och kom ihåg att man står till svars för varje ord man uttalar.”

tack för din påminnelse, jag har försvarat demonstrationen som har blivit öppet anklagad av oväntad nära håll. ett påhopp som skapar sorg-

29 september 2009 23:48 Mona Sahlin Website Reply

När bosse idag, skulle sätta upp en tavla, så slog han sej på tummen, o han skrek: Måååååna, vi har tänkt fel. O han hade en poäng, så jag vände 180 grader, e inte så bra på det där, men det lät bra. så jag gjorde det

30 september 2009 0:06 fahad Website Reply

Till Ehsan:
”Vad är syftet med al-Quds demonstrationen? Vad är syftet med al-Quds dagen över huvud taget? Vilken bakomliggande tanke tror du Imam Khomeini hade när han utnämnde al-Quds dagen?”

det är en dag mot förtyckarna för de förtryckta i välden, främst Den Heliga staden Quds tragedi.

”Anser du att detta syfte har uppnåts i år? Tycker du att al-Quds demonstrationen varit lyckad och helt i enlighet med vad Imam Khomeini tänkte?”

för första gång på många år har flera tidningar skrivit att det har varit en demonstration mot Israel. så detta år har varit mer lyckt än andra år. vi måste bara moblisera oss för att vi nästa år inte skall blir anklagade av vänner, bröder och fiender att vi slår ihop oss med nazister.
”Högerextremister deltog inte i Malmö demonstrationen, inte heller några andra radikala inriktningar. Malmö demonstrationen möttes positivt av allmänheten och flertalet hoppade på tåget, inklusive en exiliranier. Bloggosfären och mediavärlden reagerade inte så fruktansvärt som mot Stockholms demonstrationen. Hur kommer det sig att Malmö demonstrationen blev lyckad och Stockholms demonstrationen inte blev det? Uppenbarligen måste tillvägagångssätten ha varit olika. Var inte al-Qudskommitten medveten om den negativa responsen från allmänheten som utannonserats i bloggosfären veckor innan al-Quds dagen? Planerades en strategi för att undvika en konfrontation?”

vi hade en tydlig startegi, det kunde du se
1) i våra tal
2) koran verser som läste började med ”o människor vi har skapat er av man och kvinna och bildat er till stammar och folk. för att ni må veta att den bästa bland er hos Gud är den mest fruktige/fromme”
3) våra slag ord var bland annat :sionism är fascism, och sionism är rasism vilket är riktat mot nazister.
4) försökte vi ha plakat som inte alls skulle kunna misstolkas vårt budskap.
5) vi hade koll på folk och även i mikrofonen för att ingen skulle säga något slagord mot judar
6) likaså hade vi koll på folk som misstänktes vara nazister för att inte skulle ha med sin sina plakat.

så vad kunde vi mera göra?

”Min analys är baserat på utfallet, med facit i hand, att demonstrationen inte var lyckad och att lärdomar måste dras inför nästa år. Vad som skett bakom kulisserna är al-Quds komitten mer medvetna om. Men om de vägrar ta till sig kritik och istället vänder det till något personligt vendetta har ju något allvarligt gått på tok.”

:) tycker synd om dig bror, du har nog fel facit, vilka kulisser talar du om synd att du inte varit med oss bakom dessa kulisser

”Om man arrangerar ett evenemang som misslyckas, budskapet missuppfattas, dåliga recensioner ges, kritik läggs fram och massorna stöts bort så tar man till sig kritiken och reflekterar över vad som har gått snett. ”
vilken recension fick alquds dagen i Iran i västvärldens media??? jämför med samma facit :) var det inte sämre än den vi fick??

”Om man istället viftar bort allt detta som sionistiska konspirationer och manipulationer tyder detta mer på en svag personlighet snarare än ett lyckat evenemang.”

Du älskade broder (oavsett vad du menar med ditt inlägg och dessa sista rader)är ett sår i mitt hjärta som jag ivrigt ber Gud att bota.
wassalam alikom wa rahamtollah

30 september 2009 0:17 Mona Sahlin Website Reply

och sen kom jag på vilka så kallade företag ni driver. sa ju alltid att invandrare är entreprenörer. och kom att tänka på, pizzerior, kebabställen, tobakshandlare, grönsakshandlare. det ökar ju inte den intellektuella kapaciteten här i sverige precis.

30 september 2009 0:32 Mona Sahlin Website Reply

ثم ذهب بوس س أنا قلبي ، لشراء خزانة الحمام. كنا قليلا من الجوع ، لذلك ذهبنا الى Donalds ماك. والجدول التالي ، جلس لدينا ذو بشرة داكنة والأصدقاء يتحدثون نوعا من الثرثرة التي لا أحد منا يعرف.

30 september 2009 6:00 Ehsan Website Reply

@fahad

I och med att du tolkar kritik som påhopp, debatt som attack och demonstrationen som din personliga angelägenhet trots att varken du, någon talare, någon arrangerare eller al-Qudskommittén nämnts någonstans, ser jag föga mening med att föra en nyttig diskussion med dig.

Du medverkar i arrangemanget av en demonstration som den överväldigade majoriteten av svensk media, bloggosfär och allmänheten spottar på och tycker det är lyckat för att föregående års demonstrationer förblev tystade (liksom Irans demonstrationer). Sedan tar du illa upp för att även dina syskon inte tycker allt gick ordentligt till. Saken har redan blivit så offentlig som den kan bli, ändå vill du sköta den privat. Inte ens al-Qudskomittén (som varken har kontaktuppgifter eller hemsida verkar det som) har lämnat ett officiellt uttalande. Lär dig av Mohamed Omar och ta till dig av kritiken istället och begrunda den. Tål du den inte borde du seriöst fundera på att byta bransch och lämna politiken till dom som kan föra den. Om reaktionen från ditt håll är så negativ över en misslyckad liten demonstration finns det en god sannolikhet att din reaktion blir förödande i viktigare sammanhang såsom exempelvis ledandet av en församling, organisation eller land.

Det är tragiskt att du inte kan föra en saklig debatt och kallar din motdebattör för ”manipulerad av sionister”, ”tjänar sionismen” och ”sår i hjärtat”. Om detta är responsen man får som muslim blir jag rädd enbart av tanken på hur du bemöter exiliranier och andra som inte ens delar samma värdegrund som du själv. Om vi i vårt uppförande och vårt tal inte skiljer oss nämnvärt från de otroende är det verkligen synd om oss.

Jag lämnar dig i Allahs nåd ty Profeten(S) har sagt, ”Diskutera men tjafsa inte även om du har rätt!”

30 september 2009 9:16 Fredrik Reinfeldt Website Reply

Mona, när hann du lära dig arabiska?!

30 september 2009 11:07 Feras Website Reply

Argument som ”sionisterna tjänar på öppen kritik är inte hållbart. Ty sionisterna tjänar mer på stängd kritik då de kan fortsätta hävda att de ar rätt om muslimer som inte är självkritiska. Medan de kan hävda att de visserligen gör fel men accepterar konstruktiv och öppen kritik och tar till sig av det. Vad gör vi? Lägger händerna för öronen?

Broder Khaffagi du visar med ditt personangrepp att den kritiken som framfördes i artikeln på dvv bloggen stämmer angående avsaknaden av ma’rifah om både al-quds dagen och Imam Khomeini(RA). För sannerligen är det inte islamiskt att attackera någon med så fula ord, och speciellt inte någon som inte har med saken att göra. Betänk det faktum att en av papporna är en bra troende, men där sonen har valt en annan väg. Då har du gjort orätt mot honom och smädat en troende. Vänligen reflektera över detta som ett broderligt råd.

30 september 2009 11:30 fahad Website Reply

Ehsan skriver:
”I och med att du tolkar kritik som påhopp, debatt som attack och demonstrationen som din personliga angelägenhet trots att varken du, någon talare, någon arrangerare eller al-Qudskommittén nämnts någonstans, ser jag föga mening med att föra en nyttig diskussion med dig.”

1) det var ingen broderlig kritik man läste i ditt inlägg, utan falska,grundlösa anklagalser som du inte hämtade ngt belägg för
2) du behöver heller inte påstå att jag har tagit det personligt, för det har jag inte gjort. du har från att varit för vänt uppfattning till att vara mot demonstrationen. och sprider i och med detta ett rykte där våra fiender är den stora tjänaren.
3) jag diskuterar inte med dig, utan jag skrev dessa som försvar mot attacken som riktas på din och dvv:s blogg
jag du ringt eller mailat oss dina synpunkter hade vi välkomnat det, men du vill ha den i blogg världen därav mitt svar.

”Sedan tar du illa upp för att även dina syskon inte tycker allt gick ordentligt till. ”
är det du säger i ditt inlägg?? varför det i så fall?var det bara det du hävdar i ditt inlägg???
”Lär dig av Mohamed Omar och ta till dig av kritiken istället och begrunda den. ”
vilken är kritiken som han hade tagit till sin?

”Tål du den inte borde du seriöst fundera på att byta bransch och lämna politiken till dom som kan föra den. Om reaktionen från ditt håll är så negativ över en misslyckad liten demonstration finns det en god sannolikhet att din reaktion blir förödande i viktigare sammanhang såsom exempelvis ledandet av en församling, organisation eller land.”

så antingen hålla käfterna för ditt och dvv:s påhopp eller försvinn från politiken och försmalingen:)
vilken negativ reaktion?? du hoppar på demonstrationen och det enda jag skrev i mitt första inläg var :
”vilken khominism? kan du förklara vilken är median som gav en bild för demonstrationen som khominism?? vad då islamister och högerexstrimister hoppade samman? vad grundar dina klandringar på?
må Gud skänka dig insikt så att du inte klandrar dina bröder. vill du inte försvara demonstrationen mot prosionistiska rykten. lämna den i fred, sprid inte sionisternas rykte om demonstrationen.
detta är bara ett tips broder”
är det ett sådant negativ svar av min sida??? fattar inte din logik

”Det är tragiskt att du inte kan föra en saklig debatt och kallar din motdebattör för ”manipulerad av sionister”, ”tjänar sionismen” och ”sår i hjärtat”.”
1) prata om saklig debatt
2)vart har jag sagt att du är tänjar sionismen?? det enda jag skrev att detta det du gör tjänar sionisternas syfte och ville bara ge dig ett tips att du inte skall göra det, som en bror.
”Om detta är responsen man får som muslim blir jag rädd enbart av tanken på hur du bemöter exiliranier och andra som inte ens delar samma värdegrund som du själv. ”

där var du ännu mer missvisande. däremot blir man sorgsen över den responsen som demonstrationen får från dig. en respons som jag repeterar ” tjänar sionismen” inte islam.

Jag lämnar dig i Allahs nåd ty Profeten(S) har sagt, ”Diskutera men tjafsa inte även om du har rätt!”
bra: Kom också ihåg att vad den givna inbyggda moralen samt Ahlulnbayt lär oss:
انصح اخاك سرا وامدحه جهرا
ge råd till din bror i hemligt och beröm honom öppet.
du ger inte råd utan klandrar grundlöst och öppet så att hundra tals hör och sprider detta.
jag vill heller inte spendera mer engergi på det. och ber dig och mig och alla som läser detta att rikta sin pennor mot våra fiender och för spridning av islams sanna lära.

sköt om dig bror
wassalam alikom wa rahmatollah

30 september 2009 12:04 lasse wilhelmson Website Reply

Det är en viktig diskussion som förs här. Den bör föras sakligt och inte leda till onödig fiendskap. Officiellt definierades Al Qudsdagen i HUVUDSAK dels av innehållet i affichen, dels av innehållet i de annonserade talarnas tal. Därutöver sas saker på arabiska som jag själv inte förstod. Tydligen saker som var mindre lämpliga och uppstod som ett resultat av den provokation som motdemonstranterna gjorde sig skyldiga till. Självklart skall vi göra självkritik för sådant och kamratligt diskutera hur vi skall göra på ett bättre sätt nästa år. Men vi bör inte heller döma för hårt, eftersom den situation som uppstod kräver en omfattande politisk erfarenhet för att rätt hantera. Det är lätt att i stridens hetta förivra sig.

För mig är det självklart att Al Qudsdagen är just det som står på affichen och det som jag förde fram i mitt eget tal. Det är inte en allmän hyllning till Iran, eller till någon speciell grupp inom det iranska samhället. inte ens en allmän hyllning till islam, på annat sätt än att vi självklart försvarar Irans nationella oberoende inför de hot hon utsätts för, på liknande sätt som vi gör med Afghanistan, Irak och Palestina. Det vi hyllar är motståndet mot sionismen och där finns det grund att hylla Irans roll som NATION, liksom vi hyllar Hizbollah och Hamas, inte på grund av religiösa skäl, utan därför att de bekämpar sionismen och dess judiska stat.

Al Qudsdagen, som jag uppfattat den, är en bred manifestation för befrielsen av Jerusalem och Palestina, då dessa symboliserar all världens folk i deras kamp mot sionismen. Självklart går det bra för dem som så önskar att hylla, eller kritisera den nuvarande regimen i Iran och någon inriktning av islam, MEN INTE PÅ AL QUDSDAGEN.

Är egentligen inte detta ganska enkelt :)

MVH

Lasse Wilhelmson

30 september 2009 15:57 Pajam Website Reply

I Guds Namn

Salam,
inna lillah wa inna ilaihi raji’oon.
Det finns Gud förutom den Ende, den Oberoende, den Evige.
Min älskade broder Fahad, du skriver att blott ”sionismen tjänar” på inläggen och definitivt inte Islam…
Vidare skriver du till broder Ehsan ”du ger inte råd utan klandrar grundlöst och öppet så att hundra tals hör och sprider detta.”

En sak min bror, ”klandrandet” må svida och du må känna att sionismen tjänar på det, men i slutändan är det vi själva som tjänar på det.
Jag kan ju inte ta reda på mina brister från fienden då fienden kan ljuga bemanningslöst för att fördärva mina tankar.
Så då söker jag mig till mina bröder och frågar de vart mina brister finns.

Inlägget var bra från två perspektiv som minst vilka är.

1. det att bristerna hos samtliga som deltog i demonstrationen blottas så att vi kan lära oss till nästa år och förbättra oss.

2. det görs offentligt så att när Nima lägger upp bilder på en pro-palestinsk muslim som visar tungan eller gör andra oislamiska grimaser så kan inte anti-muslimerna klaga och säga ”javisst, vi slängde tomater och ägg och äpplen på era barn och buade åt Koranen och klädde av oss nakna….men ni påstår er vara Guds ödmjuka slavar och dyrkare, hur kommer det sig att det bland er själva aldrig hittas några kritiker?”

Som broder Mohammed Omar så vackert ansåg en gång ”vi är inte i behov av islamkritiker utan vad vi behöver är islamiska kritiker”

Min bror, vi har varit tysta så länge att begreppet ”islamisk kritiker” har nästan dött ut ur folks tankar så att när syskon från t ex. den väntades vänner eller broder Ehsan kritiserar muslimernas brister tas det som personangrepp.

Låt oss ta till oss av dessa ”debatter” och reflektera i tystnad tills vi inser att sionismen tjänar enbart på att vi inte utvecklar oss vilket kommer att besannas ifall vi inte hör några vänner kritisera oss.

Sionismen tjänar inte alls på att muslimer kritiseras av muslimer i enlighet med islamiska värderingar, faktiskt tvärtom bror, sionister tjänar väldigt mycket på att kritiken bekämpas och förvandlas till försvarsmekanism och kontra-attacker och aggressiva reaktioner.

De tjänar på att vi alla skall anses vilja förvandla Yaum al-Quds till Siyasat al-Jumhuriyat al-Islamiyah.
Vakna min älskade bror, vi alla sover, låt oss vakna upp tillsammans så som Imam Khomeini(RA) var en vaken människa.

30 september 2009 16:23 fahad Website Reply

assalam laikom bror!
jag högaktar dig bror och ditt ärliga försök att rätta till och förklara detta. men fråg vilken lärd som helst man hoppa inte på sina bröder på nätet.
jag sturntar i fiendens påhopp och försöker ta till mig de brister han tar upp men när sorgliga anklagelser kommer från bekanta och på nätet blir man chockad.
jag tror att alla tjänar på att vi avslutar denna diskussion.
sist men inte minst
”Vakna min älskade bror, vi alla sover, låt oss vakna upp tillsammans så som Imam Khomeini(RA) var en vaken människa.” är det bara du och jag eller också dvv och Ehsan som sover? är en fråga som alla bör fundera över
wassalam

30 september 2009 17:41 Shekh Amin Website Reply

As salamoalikom wa ramat alah wa barakato

Jag har följt ”diskussionen” tyst nu ett tag o kan inte annat än undra hur det kommer sig att hur många olika förklaringsförsök än gjorts från flera syskon om att det inte handlar om ett påhopp, så fortsätter du Fahad att intsistera om att det är det? Kunde faktiskt inte annat än gå tillbaka o läsa om artiklarna igen o igen för att försöka se vad det är som är såååå illa o kan ses som ”påhopp” som du kallar det. Ärligt talat så ser en allmän tanke som kan gälla på flera plan – så väl för sthlm som internationellt så varför sån reaktion egentligen undrar!
Varför så envis och varför så svårt att ta till kritik som andra tydligen kunde ta till sig? Du anklagar ju bara att den o den gjort påhopp, va gör du själv när du vägrar ta in deras ord om att så inte fallet???? Verkar lite som om det ligger mer bakom dina attacker än att demonstrationen vart påhoppat!
Ogillar/hatar man några så ska man kunna kontrollera sig och istället begrunda det de skrivit och ta till sig det som kan hjälpa en att utvecklas.

Svara inte mig jag studerar utomlands och har svårt att skriva svenska bokstäver här och tar längre tid att kopiera dem som jag gjort nu. Som sagt reflektera för din egen skull!

30 september 2009 20:25 fahad Website Reply

till dig som förhoppningsvid är och blir shejk wa alikom assalam wa rahmatollah och inte heller vill ha något svar. diskussionen är avslutat så försök inte påbörja den. läs dvv:s artikel och läs den i samband med denna så får du lättare att förstå..förstår du inte trots allt och inte kan läsa mellan raderna…så beror det på ngt som jag inte vill skriva här.

30 september 2009 20:29 Shekh Amin Website Reply

tack, fick nu bekräftat att du har andra motiv

30 september 2009 22:03 fahad Website Reply

det var så lite, fick också bekräftad att du är en stor lärd ödmjuk shejk som kan känna personer som sitter bakom datorer..lycka till shekh Amin

30 september 2009 22:34 Hoda Website Reply

När man ser muslimer skriva till varandra på detta sätt, upptäcker man hur mycket arbete som är kvar och plötsligt är det förklarat om varför Imam Mehdi AS inte visar sig. Det är riktigt barnsligt hur ni beter er. Hur gamla är ni egentligen? Skäms ni inte för det ni gör?

Må Gud vägleda oss alla och ena alla muslimer och påskynda Imamens AS återkomst

30 september 2009 22:52 Ehsan Website Reply

För första gången i denna bloggens historia har jag beslutat att avsluta debatten och har således stängt av kommentarsmöjligheterna. Detta är milt uttryckt skamligt och var och en av oss bör ta en seriös funderare i ensamhet över vårt uppförande. Vad som kunde varit en ytterst givande och lärorik debatt har förvandlats till en barnstuga där man envist vill ha sista ordet. Riktigt pinsamt.

Jag har komponerat en lista över korrekt islamiskt uppförande vid tal och debatt som jag hoppas samtliga tar del av, läser och reflekterar över. Ni kan finna den här:

Islamiskt uppförande: Tal och debatt

Om vi som är syskon inom Islam inte ens kan ha en sansad diskussion sinsemellan så är det inte konstigt att vi inte tas på allvar i den seriösa debatten i samhället.

[28:55] Och när de hör lättsinnigt tal, drar de sig undan och säger: ”Vi får svara för våra handlingar och ni får svara för era handlingar; fred över er! Vi söker inte sällskap med dem som inte känner [skillnaden mellan rätt och orätt].”

Må Allah förlåta och vägleda oss ALLA!

TRÅD LÅST!

http://www.ehsan.me
http://www.ehsan.me/wp-content/themes/hashone